
www.sciencemag.org    SCIENCE    VOL 342    29 NOVEMBER 2013 1035

NEWSFOCUS
C

R
E

D
IT

: 
A

D
A

P
T

E
D

 F
R

O
M

 A
K

IN
D

O
/I

S
T

O
C

K
P

H
O

T
O

.C
O

M

SHANGHAI, CHINA—The e-mail arrived around noon from the mys-
terious sender “Publish SCI Paper,” with the subject line “Trans-
fer co-fi rst author and co-corresponding author.” A message body 
uncluttered with pleasantries contained a scientifi c abstract with all 
the usual ingredients, bar one: author names. The message said that 
the paper, describing a potential strategy for curbing drug resistance 
in cancer cells, had been accepted by Elsevier’s International Jour-

nal of Biochemistry & Cell Biology. Now its authorship was for sale.
“There are some authors who don’t have much use for their papers 

after they’re published, and they can be transferred to you,” a sales 
agent for a company called Wanfang Huizhi told a Science reporter 
posing as a scientist. Wanfang Huizhi, the agent explained, acts as an 
intermediary between researchers with forthcoming papers in good 
journals and scientists needing to snag publications. The company 
would sell the title of co–fi rst author on the cancer paper for 90,000 
yuan ($14,800). Adding two names—co–fi rst author and 
co–corresponding author—would run $26,300, with a 
deposit due upon acceptance and the rest on publication. A 
purported sales document from Wanfang Huizhi obtained by 
Science touts the convenience of this kind of arrangement: 
“You only need to pay attention to your academic research. 
The heavy labor can be left to us. Our service can help you 
make progress in your academic path!”

On 6 July, a few weeks after our conversation with the sales 
agent took place, the paper appeared online in the International 

Journal of Biochemistry & Cell Biology. The print version followed 
in September, roughly when the agent said it would. The title and 
abstract had undergone minor revisions from the e-mail solicitation.

But the list of authors was transformed. On the published paper, 
two first authors share the honor. (Our reporter did not pay for 
authorship.) Interviews with authors and with the journal’s editors 
confi rmed that a fi rst author was added on 11 June, approximately 
a week after our reporter received the abstract; all deny knowledge 

of anyone having paid for authorship. Following an inquiry 
from Science, an investigation by the International Journal of 

Biochemistry & Cell Biology found that a total of four authors had 
been added, and two dropped. (The exuberant agent had erred on 
one detail during our June conversation with her: By then, the paper 
had undergone one round of review, but had not yet been accepted. 
The resubmitted version with a different author lineup was accepted 
soon after.) 

Earlier this month, Science told Wanfang Huizhi about our 
undercover operation. In an e-mailed response, Huang Wei, who 
identifi ed himself as Wanfang Huizhi’s manager, denied that his fi rm 
sells authorship. The sales document that Science had obtained was 
not authentic, he said, because it did not bear his company’s offi cial 
seal. Wanfang Huizhi helps authors with “language polishing, editing, 
and submission of manuscripts,” he wrote, so it is “very probable” 

that the cancer paper’s authors had sought editing help 
from the firm. Our reporter may have encountered a 
rogue employee or former employee who had “gone 
through irregular channels” to hawk authorship on the 
side, Huang wrote. He stated that Wanfang Huizhi would 
investigate the matter.

The sales agent’s offer is far from an anomaly in 
China’s publishing scene. A 5-month investigation by 

Science has uncovered a fl ourishing academic black market involving 
shady agencies, corrupt scientists, and compromised editors—many 
of them operating in plain view. The commodity: papers in journals 
indexed by Thomson Reuters’ Science Citation Index (SCI), Thomson 
Reuters’ Social Sciences Citation Index, and Elsevier’s Engineering 
Index. Science has documented authorship fees ranging from $1600 
to $26,300. At the high end, fees exceed the annual salary of some 
Chinese assistant professors. But SCI papers—particularly those 
published in journals with a high impact factor—are so critical to 
getting promotions that researchers shell out. As Fan Dongsheng, 

China’s Publication Bazaar
A Science investigation has uncovered a smorgasbord of questionable practices including paying 

for author’s slots on papers written by other scientists and buying papers from online brokers

Online
sciencemag.org

Podcast interview 
with author Mara 

Hvistendahl (http://scim.
ag/pod_6162).

Published by AAAS

 o
n 

D
ec

em
be

r 
12

, 2
01

3
w

w
w

.s
ci

en
ce

m
ag

.o
rg

D
ow

nl
oa

de
d 

fr
om

 
 o

n 
D

ec
em

be
r 

12
, 2

01
3

w
w

w
.s

ci
en

ce
m

ag
.o

rg
D

ow
nl

oa
de

d 
fr

om
 

 o
n 

D
ec

em
be

r 
12

, 2
01

3
w

w
w

.s
ci

en
ce

m
ag

.o
rg

D
ow

nl
oa

de
d 

fr
om

 
 o

n 
D

ec
em

be
r 

12
, 2

01
3

w
w

w
.s

ci
en

ce
m

ag
.o

rg
D

ow
nl

oa
de

d 
fr

om
 

 o
n 

D
ec

em
be

r 
12

, 2
01

3
w

w
w

.s
ci

en
ce

m
ag

.o
rg

D
ow

nl
oa

de
d 

fr
om

 

http://www.sciencemag.org/
http://www.sciencemag.org/
http://www.sciencemag.org/
http://www.sciencemag.org/
http://www.sciencemag.org/
http://www.sciencemag.org/
http://www.sciencemag.org/
http://www.sciencemag.org/
http://www.sciencemag.org/
http://www.sciencemag.org/


29 NOVEMBER 2013    VOL 342    SCIENCE    www.sciencemag.org 1036

NEWSFOCUS

a neurologist and former vice president of Peking University Third 
Hospital, puts it: “People are sparing no expense in order to get 
published in international journals.”

The options include not just paying for an author’s slot on a paper 
written by other scientists but also self-plagiarizing by translating a 
paper already published in Chinese and resubmitting it in English; 
hiring a ghostwriter to compose a paper from faked or independently 
gathered data; or simply buying a paper from an online catalog of 
manuscripts—often with a guarantee of publication.

Offering these services are brokers who hawk titles and SCI paper 
abstracts from their perches in China; individuals such as a Chinese 
graduate student who keeps a blog listing unpublished papers for 
sale; fl y-by-night operations that advertise online; and established 
companies like Wanfang Huizhi that also offer an array of above-
board services, such as arranging conferences and producing 
tailor-made coins and commemorative stamps. Agencies boast at 
conferences that they can write papers for scientists who lack data. 
They cold-call journal editors. They troll for customers in chat 
programs. “SCI papers transfer: papers about cervical cancer; head 
and neck cancer; kidney cancer; stomach cancer; nano-materials,” 
reads a chat message to one editor. 
They set up toll-free hotlines.

Some of the journals in which 
brokered papers appear belong 
to Chinese publishers, whereas 
others are located overseas and 
owned by publishing giants. 
Although the agencies market 
themselves to researchers in fi elds 
like medical research, in which 
time constraints make satisfy-
ing promotion requirements 
especially diffi cult, scientists in a 
range of disciplines—even those 
who publish on academic honesty 
and publishing ethics—say they 
have been approached. Nearly 
all the editors and researchers in 
China whom Science contacted about SCI paper-selling agencies 
were aware of their existence.

Science looked into 27 agencies that trade in SCI papers. Our 
targets included agencies identifi ed by scientists we interviewed and 
others we found using Baidu, a popular Chinese Web search engine. 
Inputting “publish SCI paper” in Baidu pulls up dozens of agencies 
with websites brazenly touting the sale of papers for publication in 
SCI-ranked journals. “Ghostwrite and ghost-publish papers…SCI 
paper publishing,” reads one typical description. We targeted the 
top search results. We also looked into agencies that had purchased 
ads on Baidu and posted in online publishing forums, focusing on 
those that seemed most established. Scientists and journal editors in 
China, many of them speaking under condition of anonymity, helped 
round out our portrait of the business.

Posing as graduate students and scientists, Science reporters 
contacted the selected agencies by phone or via the Chinese messaging 
service QQ, inquiring about buying authorship on a paper or paying 
the company to write a paper. A mere fi ve of the 27 companies we 
contacted refused to write papers or broker authorship. We also 
tracked individual papers. Some were advertised for sale ahead of 
publication and have not yet appeared. Others appeared in reputable 
journals several months after they were proffered. 

Academic honesty has been a hot-button issue in China for years, 

and offi cials hoping to project a more international image have 
repeatedly vowed to address it. Since coming to power in March, 
President Xi Jinping has spearheaded a broad attack on corruption, 
with the government taking aim at a spectrum of misbehavior that 
ranges from bribing offi cials to pharmaceutical company payoffs 
(Science, 2 August, p. 445). The campaign has spilled over into 
scientifi c publishing: In September, police disguised as gas company 
employees busted seven people who, operating out of a Beijing 
apartment, offered space in fake journals and collected publication 
fees from scientists. Their victims blew up to $650 in fees for papers 
that never saw the light of day.

But most of the corrupt publishing practices that Science 
investigated have no clear victims; scientists, brokers, and some 
journal editors all benefi t. What is at risk, say prominent researchers 
in China, is China’s wider achievement in science. The country has 
become a powerhouse in scientifi c publishing: The number of SCI 
Expanded papers originating in China skyrocketed from 41,417 in 
2002 to 193,733 in 2012, ranking it second in the world, after the 
United States. Corrupt publication practices taint that achievement. 
“[Some scientists] are publishing better and better papers and 

getting into top-notch journals, 
but in the end they don’t even 
know what their papers say,” 
says Cao Zexian, a physicist 
at the Chinese Academy of 
Sciences’ Institute of Physics 
in Beijing. “They spend a lot 
of money hiring researchers to 
write them.”

Skewed incentives

Chinese-language journals are 
a prime outlet for the paper-
sellers. “The number of articles 
appearing in Chinese-language 
journals that has been sold is 
very high,” says one journal 
editor in Beijing. Many compa-

nies investigated by Science offer to sell papers in Chinese-language 
journals. The purported Wanfang Huizhi sales document delineates 
the cost of buying articles in “core journals”—a select group of 
Chinese-language journals ranked by either Peking University, 
Nanjing University, or the Institute of Scientific and Technical 
Information of China.

For most Chinese scientists, however, the gold standard is 
English-language journals, especially the 3746 ranked by SCI, a 
database of citations introduced in 1963 by the Institute for Scientifi c 
Information. Thomson Reuters, which now owns the institute, uses 
the index to compute each journal’s “impact factor,” a tally of how 
many times the average article in a journal is cited in a given year. 
Thomson Reuters bills impact factors as a way to compare journals 
within fi elds. Evaluating individual researchers by the impact factor 
of the journals they publish in is “not something that we advocate,” 
says Nicholas Stipp, business development director with Thomson 
Reuters in Beijing. 

But in China, “SCI papers have become the yardstick to promote 
scientists,” says Cong Cao, an expert on Chinese science policy at the 
University of Nottingham in the United Kingdom. The number of papers 
a researcher has published in SCI-ranked journals over a 5-year period 
is often the deciding factor in promotions—and typically only papers 
on which the candidate is a fi rst author or corresponding author count. 

“People are sparing no 
expense in order to get 
published in international 
journals.”
  —Fan Dongsheng, 
                 Peking University Third Hospital

Published by AAAS



www.sciencemag.org    SCIENCE    VOL 342    29 NOVEMBER 2013 1037

NEWSFOCUS

(Publications in Chinese core journals can be credited toward promotions 

as well, but a researcher usually must amass many more of them during 

a short period to meet requirements.) Some universities require Ph.D. 

students to publish one or more SCI papers to graduate. Incentive 

schemes have yielded an environment in which scientists “focus on 

quantity, not quality,” wrote Lin Songqing, an editor with the Chinese 

Academy of Sciences in Wuhan, in a paper in Learned Publishing in 

January. (A running joke in China now is that SCI stands for Stupid 

Chinese Idea.)

Pressure to publish is especially acute for medical researchers. 

Even for doctors, of whom the 

vast majority in China work 

in government hospitals or 

clinics, securing a promotion 

can hinge on writing SCI 

papers—regardless of how 

many patients they see.

With the stakes so high, 

ways of gaming the system 

have cropped up. Researchers 

who are “eager for quick 

success or maybe have a low 

academic level” turn to SCI 

paper brokerages, says Zhang 

Yuehong, editor of the Journal 

of Zhejiang University-

SCIENCE in Hangzhou and 

an advocate for improving 

journal oversight in China. 

(The journal is indexed in SCI 

Expanded.) By passing off bought papers as legitimate research, she 

says, “they replace pearls with fi sh eyes.” 

Because many promotion schemes in China simply tally up a 

researcher’s total SCI publications without regard to impact factor, 

some paper-selling agencies target journals with negligible impact 

factors; a spot in SCI is enough. But Chinese institutions dole out 

lavish rewards ranging into the tens of thousands of dollars for 

publishing in highly rated journals—meaning that researchers who 

pay agencies for papers may get a return on their investment. 

The paper-pushers
At one end of the spectrum of services offered by China’s SCI-paper 

cottage industry, companies will translate into English a paper pub-

lished in a Chinese journal. (The purported Wanfang Huizhi document 

specifi es that researchers should avoid submitting Chinese-language 

papers whose abstracts can be found in PubMed.) In another arrange-

ment called daixie, or “ghostwriting,” a scientist will hire an agency to 

write a paper—a task sometimes farmed out to graduate students—

and ensure its publication in a specifi ed journal. Too busy to format 

papers, prepare citations and graphs according to a journal’s specifi ca-

tions, analyze statistics, submit 

your paper, and answer queries 

from editors when a paper is 

in proofs? SCI Science Paper 

Service Center can handle all 

of the above, brags its website.

Several agencies claim 

they collaborate with specifi c 

journals indexed in SCI 

to guarantee publication. 

A representative for one 

company, Haixin, was blunt 

about the collaborations: 

“We rely on our guanxi”—a 

Chinese concept evoking 

relationships often deepened 

by exchanging gifts. “To put it 

simply, we give them money.” 

At least three companies offer 

to assist scientists who have 

written a paper and want to ensure its publication. Other fi rms claim to 

purchase a set number of pages in journals. Several agencies specifi ed 

both the journal and issue in which a paper would appear—even though 

the paper had yet to be written.

An editor at one SCI journal in China says the journal regularly 

receives multiple submissions from a single e-mail address. It rejects 

them under the assumption that the papers are ghostwritten. Other 

agencies may seek out journal editors willing to enter an arrangement. 

One editor, who worked for 6 years at a Chinese journal listed in 

An Aura of Legitimacy

China’s SCI paper-selling agencies mimic legit-
imate services that help scientists struggling 
with English. In the 1990s, as science took off 
in Japan, editing outfi ts emerged to help polish 
English writing. Today, scientifi c language edit-
ing is a profi table sector, with established com-
panies like American Journal Experts, Edanz, 
Editage, and Enago serving the global market. 
Besides editing, such companies offer additional 
services at various stages of the publication pro-
cess, from suggesting appropriate journals to 
helping craft a cover letter. Some also edit for 
content and provide translation services. 

For the most part, journals recognize that 
they benefi t by receiving more polished manu-
scripts. Some publishers now recommend spe-
cific editing companies, and the companies 

offer a discount to those journals’ contributors 
in return. 

The paper-selling agencies fl ourish in the 
aura of these reputable businesses. A Baidu 
search for “SCI paper editing” brings up 
Editage and Enago—beneath a banner ad for 
MicroSCI, a company that goes a step further 
by gathering data and writing papers for sci-
entists, according to a representative. For some 
scientists, it may be diffi cult to tell the differ-
ence. Many paper-selling agencies contacted by 
Science appear professional and well-staffed. 
Several have registered with China’s Indus-
trial and Commercial Bureau. To assure clients 
that all of their information will be kept confi -
dential, the agencies prepare contracts embla-
zoned with government-issued seals. 

But any similarities to mainstream editing 
companies end there. MicroSCI sells its services 

on Taobao.com, the Chinese answer to eBay, 
and it is one of several agencies that guaran-
tee a client’s paper will be published, according 
to a sales agent. Guaranteeing publication is an 
alarm bell, says Benjamin Shaw, chief operat-
ing offi cer for Edanz in Beijing: “It makes me 
uncomfortable that some companies offer this. 
We always take care to educate authors that we 
can only guarantee language quality and that 
journal editors make the fi nal publication deci-
sion.” (MicroSCI did not respond to repeated 
interview requests.) The fees charged by SCI 
paper-selling companies raise eyebrows as well. 
Edanz charges $325 on average for language 
editing. Compare that with the $26,200 an 
agent with the outfi t Ketong Editing and Trans-
lation says it charges for authorship on a paper 
targeted at a high-impact Western journal.

–M. H.

2000

0

20

40

60

80

100

120

140

160

180

200

2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012

Publication year

N
u
m

b
e
r 

o
f 

p
a
p

e
rs

 (
th

o
u
sa

n
d

s)

China’s Paper BoomChina’s Paper Boom

Speaking volumes. Since 2000, Chinese papers have increased sixfold in Thomson 
Reuters’ SCI Expanded, a database of more than 8500 journals.

C
R

E
D

IT
: 
T

H
O

M
S

O
N

 R
E

U
T

E
R

S

Published by AAAS



29 NOVEMBER 2013    VOL 342    SCIENCE    www.sciencemag.org 1038

NEWSFOCUS

C
R

E
D

IT
: 
A

D
A

P
T

E
D

 F
R

O
M

 A
K

IN
D

O
/I

S
T

O
C

K
P

H
O

T
O

.C
O

M

Elsevier’s Engineering Index, says that in that time he was approached 
by scientists in need of papers about 10 times. “They asked me to add 
their names to the papers of another author,” hinting that he would be 
compensated for the favor. Later, as his own 5-year review approached 
as a professor, an editor at an SCI Expanded journal offered him an 
author’s slot on a paper in exchange for ghostwriting another paper.

Other editors say they have never heard of counterparts collaborating 
on paper-selling deals, and that for an editor at an internationally 
ranked journal the risks of being on the take are too high. “Many editors 
are trying hard to improve the quality of their journals, and they hate 
this kind of fraud,” says the former Engineering Index journal editor. 
“Maybe a small group is engaged in this kind of activity.” But, he 
continues, “It completely destroys the academic environment.”

One seeming conduit for paid publication is the Chinese Medical 

Journal, an open-access journal published by the Chinese Medical 
Association. Agents at eight of the companies we contacted claim they 
can arrange publication in 
the journal, for fees ranging 
from $1600 to $4600. Until 
Science reached the journal’s 
managing director, Wang 
Mouyue, by phone in late 
October, the “links” section 
on the journal’s homepage 
featured the logo of Sciedit, 
a Guangzhou-based agency 
whose  representa t ive 
sent a Science reporter an 
abstract of a paper that 
was purportedly for sale. 
But Wang told Science it is 
“impossible” that Chinese 

Medical Journal editors 
take payments for ensuring a 
paper’s publication. “China’s 
paper-publishing market is 
very large, and there’s every 
sort of agency imaginable 
out there. But our journal 
hasn’t cooperated with 
any agency in order to sell 
articles.” The Sciedit logo 
was later removed from the 
journal’s website. A man who identifi ed himself only as Mr. Wang 
and claimed to be Sciedit’s owner declined to answer questions about 
collaboration with the Chinese Medical Journal.

Full service

Some agencies claim they not only prepare and submit papers for 
a client: They furnish the data as well. “IT’S UNBELIEVABLE: 
YOU CAN PUBLISH SCI PAPERS WITHOUT DOING EXPERI-
MENTS,” boasts a fl ashing banner on Sciedit’s website. 

One timesaver: a ready stock of abstracts at hand for clients who 
need to get published fast. Jiecheng Editing and Translation entices 
clients on its website with titles of papers that only lack authors. An 
agency representative told an undercover Science reporter that the 
company buys data from a national laboratory in Hunan province.

For scientists who have qualms about attaching their names to 
data of questionable provenance, many agencies offer to write meta-
analyses or review papers, based on already-published data. The fact 
that review articles can be written without gathering original data has 

made them wildly popular in China, says Deborah Yang, marketing 
and sales director for China for Editage, a reputable international 
editing company, in Shanghai. From 2003 to 2011, the number of 
meta-analyses from China listed in PubMed increased more than 
16 times faster than did meta-analyses from the United States, far 
outstripping the overall rise in papers from China. Sciedit’s Mr. Wang 
says the reference on his agency’s website to publishing without 
doing experiments refers to meta-analyses. “We don’t write [papers], 
we just help with revisions and language polishing,” he wrote in an 
e-mail to Science.

A customer service representative with H&G IES told an 
undercover Science reporter that the agency could write a paper 
and guarantee publication in an international journal. Reached 
by phone, Kevin Chang, chief editor at H&G IES, elaborated: “If a 
person doesn’t have any data or an article, what we can do at the most 
is to write a review paper. … We don’t make up data.” Chang was 

more cautious in a later 
e-mail, stating that H&G 
IES provides only “editing 
and consulting services, 
not writing.” The customer 
service representative, he 
explained, was “under-
trained.”

There may be less to 
many of these agencies 
than meets the eye. H&G 
IES’s website advertises its 
“US Root, Global Reach” 
and, until Science reached 
Chang, claimed to have 
representatives serving 
France, Germany, Japan, 
Korea, Spain, and Vietnam. 
But its website includes 
content only in English 
and Chinese, and the lone 
telephone number listed 
until recently was a Google 
Voice number. Chang did 
not respond to questions 
about the company’s size. 

The Chinese paper-
selling agencies also inhabit a murky legal space, as several agency 
representatives acknowledged in chats with an undercover Science 
reporter. But, at least in some cases, they seem to deliver on their 
promises. On 21 August 2012, Core Editing advertised authorship 
for sale on 12 papers listed on its blog. Eight were meta-analyses; 
the other four were original research. Of the dozen, at least two have 
since been published by Chinese authors in SCI journals.

Corresponding authors of the two papers—one published in 
OncoTargets and Therapy and the other in the Canadian Journal 

of Neurological Sciences—did not respond to repeated interview 
requests. An e-mail to the address connected to the QQ messaging 
service number on Core Editing’s blog elicited this reply: “I apologize 
if the blog’s content inadvertently violated certain writers’ rights…. 
If the famous Science Magazine goes so far as to be interested in a 
personal blog, isn’t it making a big fuss over a small issue?” The page 
advertising papers for sale has since been deleted.  

In those two cases, the brokered papers had not yet been submitted, 
raising the possibility that any original authors may have transferred 

Published by AAAS



www.sciencemag.org    SCIENCE    VOL 342    29 NOVEMBER 2013 1039

NEWSFOCUS

the authorship to Core Editing’s clients. In an e-mail to Science, 

Hans-Joachim Schmoll, editor-in-chief of OncoTargets and Therapy, 

wrote that his journal is investigating the paper and will consider 

retracting it if the investigation shows its authorship to be suspect. 

Robert Chen, editor of the Canadian Journal of Neurological Sciences, 

told Science that his journal will pursue a similar course of action.

Another common brokerage method is bringing on authors 

after a paper has gone through peer review. Such an approach takes 

advantage of journal policies allowing authors to be added at late 

stages—a change sometimes legitimately necessary because of 

issues raised by reviewers. Such practices have contributed to a boom 

in co–fi rst authors and co–corresponding authors in China, says Cao 

Zexian—so common, he jokes, 

that they’re “a Chinese invention.”

At the International Journal 

of Biochemistry & Cell Biology, 

the overhaul of the author list in 

the paper purportedly brokered by 

Wanfang Huizhi went unnoticed. 

Typically, if new authors are brought 

on, the corresponding author is 

expected to explain the change 

to the editor handling the paper. 

That didn’t happen with the cancer 

paper, Joanna Kargul, the journal’s 

managing editor, wrote in an e-mail 

to Science: “The authorship change 

slipped the radar of the reviewers 

and the handling editor.”

Outside China, ignorance of 

the methods used by agencies 

may prevent editors from spotting 

brokered papers. Schmoll notes that many editors struggle to evaluate 

the fl ood of papers from China: “We don’t know the universities, we 

don’t know the clinics, we don’t know the research institutions.” 

He adds: We have to either reject everything or evaluate [papers] 

as normal.”

Winds of change? 
At a publishing conference sponsored by the China Association for 

Science and Technology in Hangzhou last September and attended 

by editors from across China, Thomson Reuters’ Stipp was the star 

of the show. As he clicked through PowerPoint slides explaining how 

journals are selected for the Web of Science, the broad citation data-

base that encompasses SCI, audience members crowded the screen, 

snapping photos. A slide showing a huge leap in the number of Chi-

nese journals listed brought hearty applause.

Globally, the past few years have seen a growing shift away from 

science’s overreliance on impact factors. In May, 155 scientists from 

78 scientifi c organizations signed the San Francisco Declaration 

on Research Assessment, a document drafted at the December 

2012 meeting of the American Society for Cell Biology (Science, 

17 May, p. 787). The declaration advocates abandoning the use of 

journal impact factors to assess individual researchers. Chinese 

science leaders are steering in that direction (see Editorial, p. 1019). 

Thomson Reuters is working with the National Natural Science 

Foundation of China, the science ministry’s Institute of Scientifi c 

and Technical Information of China, and the Ministry of Education 

to introduce other evaluation measures for authors, such as total 

paper citations and number of patents awarded. 

One way to more explicitly combat paper-selling is to beef 

up authorship requirements. Following recurring revelations of 

pharmaceutical company ghostwriting at international medical 

journals over the past decade, several leading journals adopted 

more stringent standards, requiring that each author detail his or her 

involvement in the research upon submission. Some journals ask 

for one of the authors to serve as a “guarantor” of a paper’s integrity 

and authorship from inception to publication. And editors say an 

increasing number of journals based in China warn authors that they 

are not affi liated with any paper-selling companies.

Basing academic evaluation on peer review rather than on impact 

factors would also curtail fraud, argues Jianwu Tang, an ecologist at 

the Marine Biological Laboratory in Woods Hole, Massachusetts, 

who conducts research part 

of the year in China. “In a 

specific field, our colleagues 

know pretty much what we 

are doing,” he notes. Others 

say that scientists caught in 

publication scams should face 

stricter punishments. For now, 

agencies and their clients are 

operating with impunity. Under 

China’s current setup, says 

one editor, “what you gain [by 

buying papers] is more than 

you lose if you are found to 

commit academic fraud.”

As for the paper whose 

abstract the Wanfang Huizhi 

agent sent our reporter, the 

authors offered a range of 

explanations for the late 

changes in the author list. Asked about the decision to add a second 

first author, corresponding author Wang Xuedong of the Fifth 

People’s Hospital of Wuxi and the Affi liated Hospital of Nanjing 

Medical University in Wuxi responded in an e-mail: “The entire 

submission was prepared by the fi rst author, so I’m not very clear 

about the situation you mentioned.” He explained that the fi rst 

author had suggested adding as a co–fi rst author a former classmate 

who had helped with the work. As to how the Wanfang Huizhi agent 

could have described authorship on the paper as for sale, he wrote: 

“We do not know through what channels the agency obtained the 

abstract to our paper.”

The original fi rst author, Wang Qingping of Shaoxing Hospital 

of China Medical University in Shaoxing, denied that the authorship 

change had been his idea. Reached by telephone, he said, “The 

co–fi rst author’s name was added after discussion among the other 

authors. It was not my decision alone.” In response to an e-mailed 
copy of the abstract obtained from Wanfang Huizhi, he wrote that 
he was shocked at the suggestion that 90,000 yuan ($14,800) had 
changed hands: ìYou donít mean [Japanese] yen?î

Wang Yu, the new fi rst author whose name appears in the slot that 

the agent claimed was for sale, remains a mystery. The Southwest 

Hospital of the Third Military Medical University in Chongqing, 

listed on the paper as her affi liation, did not provide her telephone 

number. There’s no trace of her online, apart from a few doctor 

review sites. The paper in the International Journal of Biochemistry 

& Cell Biology appears to be Wang Yu’s first publication in an 

SCI journal. An unintended consequence was her debut in Science 

as well. –MARA HVISTENDAHL

With reporting by Li Jiao and Ma Qionghui.

“IT’S UNBELIEVABLE: YOU 

CAN PUBLISH SCI PAPERS 

WITHOUT DOING 

EXPERIMENTS.”

—Banner on Sciedit’s website

Published by AAAS


